Een specialisme

Het vinden en afsluiten van een passende hypotheek voor een ondernemer is echt een specialisme geworden. Een adviseur kan je begeleiden, zeker als je net bent gestart met jouw bedrijf. De resultaten van je onderneming zijn belangrijk bij de beoordeling. Er zijn ook geldverstrekkers die – samen met de adviseur – verder kijken dan alleen cijfers.

Soepele wetgeving

Tot voor kort moesten ondernemers drie jaar zelfstandig zijn om überhaupt in aanmerking te komen voor een hypotheek. Dat hoeft niet meer: ook als je slechts een jaar ondernemer bent, kan je al een hypotheek aanvragen. Zelfs een hypotheek met NHG is mogelijk voor ondernemers die minimaal één jaar zelfstandig zijn. Er wordt onder andere gekeken naar de branche waarin je werkzaam bent, de benodigde investeringen die je moet doen, je verdienmodel en het financiële resultaat van het afgelopen jaar. Ben je gedeeltelijk in loondienst? Dan kun je ook een hypotheek aanvragen.

Een goede voorbereiding

Om je voor te bereiden op de aankoop van een woning, is het verstandig om geld achter de hand hebben om de kosten koper te kunnen betalen. Daarnaast is extra spaargeld belangrijk, om aan te tonen dat je een tegenslag kunt opvangen. Zorg bovendien voor een uitgewerkt bedrijfsplan waarin je jouw plannen voor de komende jaren uitwerkt. Een goede voorbereiding is en blijft het halve werk.

Hoe werkt het?

Wil jij als zelfstandig ondernemer een hypotheek afsluiten? We maken het je graag wat makkelijker. Daarom hebben we een stappenplan voor je opgesteld, zodat je weet wat je kunt verwachten. Wil je het liever van ons persoonlijk horen? Maak direct een afspraak, dan praat een van onze financieel adviseurs je bij.

Stap 1. Maak een afspraak met een Van Bruggen-adviseur.

Stap 2. Verzamel de benodigde documenten. Hierbij kun je denken aan de laatste drie jaarrekeningen, de laatste drie belastingaangiften en de laatste drie belastingaanslagen. Ben je nog geen drie jaar zelfstandig ondernemer? Dan zijn kopieën van loonstroken en jaaropgaves van de werkgever noodzakelijk. Wat er verder nog nodig is, is afhankelijk van de geldverstrekker. Gebruikelijk zijn een kopie van een identiteitskaart, uittreksel KvK, een overzicht van de opgebouwde pensioenrechten en een uitgewerkt ondernemersplan. Deel deze documenten met de financieel adviseur van Van Bruggen.

Stap 3. Het vaststellen van het jaarinkomen van een zelfstandig ondernemer is complexer dan dat van een werknemer in loondienst. Dat komt doordat de ondernemer geen loonstrook heeft. Wij werken samen met Raadhuys, gespecialiseerd in fiscale advisering voor ondernemers. Zij stellen inkomensanalyses ten behoeve van de financiering van een woning op. Op die manier schatten zij de haalbaarheid van het verkrijgen van een financiering nauwkeurig in. Is de onderneming voldoende solvabel en liquide? Dan vermelden zij in de eindconclusie dat er sprake is van een bestendig inkomen.

Stap 4. De financieel adviseur kijkt, in een persoonlijk gesprek, naar de mogelijkheden die er zijn om tot een passende financiering te komen. Daarbij verzekeren we je van onafhankelijk, transparant en deskundig advies. Of het nu gaat om je hypotheek, verzekeringen, leningen of andere financiële vragen. Jij staat, samen met jouw wensen, bij ons centraal. Persoonlijke aandacht, betrokkenheid en duidelijkheid staan hierbij voorop. Zo weet jij precies waar je aan toe bent.

Stap 5. We vergelijken vrijwel alle geldverstrekkers en verzekeringsmaatschappijen. We vragen een offerte op bij de geldverstrekker die goed past bij jouw persoonlijke situatie. Hierbij kijken we niet alleen naar een lage rente, maar naar alle voorwaarden die bij de diverse financieringsvormen komen kijken.

Stap 6. Als de offerte van de geldverstrekker akkoord is, zorgt jouw Van Bruggen-adviseur ervoor dat alle documenten compleet en correct bij de notaris aangeleverd worden. De financieel adviseur bewaakt het proces tot en met het moment van overdracht van de woning.

Stap 7. We controleren de lopende schadeverzekeringen, zoals inboedel, opstal, rechtsbijstand en aansprakelijkheid. Door de verhuizing zijn aanpassingen noodzakelijk. We verzorgen ervoor dat je goed verzekerd bent. Ook tijdens en na de verhuizing.

Wat kost het?

De diensten en tarieven kunnen per Van Bruggen vestiging verschillen. Bovendien zijn ze afhankelijk van je persoonlijke situatie. Kijk op de site van de vestiging voor een indicatie van de tarieven of maak een afspraak voor een kosteloos kennismakingsgesprek, waarna we op basis van je persoonlijke situatie je ons tarief kunnen doorgeven.