PERSBERICHT: Verzekeringen krijgen te weinig aandacht in het adviestraject

Uit onderzoek van Van Bruggen Adviesgroep blijkt dat huizenkopers te vaak op het laatste moment hun woonverzekeringen (laten) regelen.

Vanwege focus op de hypotheek, door zowel klant als de adviseur, wordt de verzekering vaak op het laatste moment geregeld en soms zelfs vergeten. De benodigde schadeverzekeringen blijken hiermee in 25% van de gevallen vaak het sluitstuk van het advies- en bemiddelingstraject te zijn.

Klant betaalt mogelijk een te hoge premie

Van Bruggen Adviesgroep deed onderzoek onder meer dan 500 huizenkopers. De huizenkopers gaven aan dat in het adviesgesprek de schadeverzekeringen wel genoemd werden, maar dat er niet of slechts heel summier op in gegaan werd door de adviseur. Hierdoor komt het in 25% van de gevallen voor dat consumenten de benodigde verzekeringen op de dag van passeren of zelfs na het passeren afsluiten. Hierdoor kan het zijn dat consumenten niet altijd weten wat ze afsluiten en dat consumenten mogelijk een te hoge premie betalen.

Maak direct een afspraak

Niet bewust van de risico’s

Michiel Meijer, algemeen directeur bij Van Bruggen Adviesgroep vertelt: “Het aankopen van een huis of oversluiten van de hypotheek zijn hele intensieve en impactvolle trajecten voor consumenten en vergen veel tijd en aandacht van de adviseur. Door tijdgebrek, een bepaalde mate van desinteresse of gewoon het onvoldoende inschatten van de impact van een (verkeerde) keuze in verzekeringsproducten zien we dat consumenten vaak op prijs (online) of klakkeloos het door de adviseur voorgestelde producten afnemen. Wij vinden het erg belangrijk dat consumenten zich bewust worden van de risico’s die zij willen verzekeren, de manier waarop zij dat willen doen en daarbij ook goed voorgelicht worden in de diverse mogelijkheden, premies en voorwaarden.”

Ontzorgen van adviseurs en de klant

Van Bruggen Adviesgroep speelt hierop in. Zij gaat haar klanten en adviseurs volledig ontzorgen op het gebied van (schade)verzekeringen door het adviseren, afsluiten, verwerking van schademeldingen en totaalbeheer centraal in te richten, waardoor de klant altijd tijdig en volledig geïnformeerd wordt én goed verzekerd is. “Het is verstandig dit gedeelte bij de adviseurs weg te halen. Op de centrale organisatie in Apeldoorn staat de Assurantiedesk klaar voor de adviseurs en klant om hen hierin te ontzorgen. Adviseurs die dit wel onder controle hebben, doen dit uiteraard wel zelf”, aldus Giovanni Maatman (Manager Assurantiedesk).

Over Van Bruggen Adviesgroep

Als landelijke organisatie van onafhankelijke, financieel adviseurs heeft Van Bruggen Adviesgroep een duidelijk hoofddoel: dé meest klantvriendelijke dienstverlener van Nederland worden én bij alle life-events altijd het verschil kunnen maken voor de klant.

Maak direct een afspraak