Van Bruggen luidt noodklok over onvoorziene gevolgen private leasecontracten

APELDOORN, 21 mei 2024 – Er moet meer aandacht komen voor de impact die het aangaan van een private leasecontract heeft op het verkrijgen van een maximale hypotheek. Dat vindt Van Bruggen. Daarnaast zit het aantal mensen dat een private leasecontract heeft al jaren in de lift. Het aantal leasecontracten steeg van 214.000 in 2020 naar 245.000 in 2023, wat neerkomt op een stijging van ongeveer vijftien procent. Uit onderzoek blijkt verder dat maar liefst driekwart van Generatie Z een leasecontract in de toekomst wel zou zien zitten.

Van Bruggen maakt zich zorgen over deze minder kapitaalkrachtige groep en is bang dat zij de gevolgen van een dergelijke lening in de praktijk vaak onderschatten. Jan Thale Haandrikman, Directeur bij Van Bruggen, spreekt zijn zorgen uit: “Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, is opgegroeid in een tijd van economische onzekerheid en (studie)schulden. Het opdelen van betalingen stelt hen in staat om aankopen te doen zonder direct een beroep te doen op eigen spaargeld. Gevoelsmatig lijken ze hiermee controle te hebben over hun financiën, terwijl op de lange termijn het tegendeel waar blijkt te zijn. Er komt bij zo’n leasecontract namelijk een aanzienlijke BKR-registratie kijken, waarop deze generatie onvoldoende voorbereid lijkt.”

Jongere generatie grootste aandrijvers van leasemarkt

Met de stijgende prijzen zien consumenten steeds vaker de voordelen van gespreid betalen. Op deze manier kunnen ze direct gebruikmaken van een duur product, zonder zich zorgen te hoeven maken over onverwachte kosten, die voor rekening van de aanbieder zijn. Bovendien groeit de belangstelling voor duurzaamheid. Door een auto te leasen, kunnen consumenten profiteren van het gebruik van één van de nieuwste producten, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan de deelbaarheid ervan. Dit voldoet aan het verlangen van de jonge generatie om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen.

Driekwart van Generatie Z overweegt ooit te gaan leasen. Haandrikman merkt op: “Leasen zal niet snel verdwijnen. De invloed van deze generatie op het koopgedrag in de toekomst zal juist alleen maar toenemen. Bedrijven zoals Swapfiets en verschillende deelscooters illustreren dit, evenals de opkomst van verhuur van witgoed en elektronica. Veel van deze bedrijven blijven gestaag groeien, met een aanzienlijk aantal abonnementhouders tussen de 18- en 30 jaar oud.”

Alternatieven bieden niet direct uitkomst

Een stel met een gezamenlijk jaarinkomen van €80.000,- kan, met een rente van 3,8%, een hypotheek van €376.994,- krijgen. De impact van één of twee studieschulden is hierin niet meegerekend. Haandrikman legt uit: “Stel dat zij een Ford Focus Titanium leasen voor een periode van vijf jaar, met een verwachte jaarlijks kilometrage van 15.000 km, komt dat neer op een leasebedrag van €413,- per maand. Het effect is dat de maximale hypotheek met €288.359,- maar liefst €88.000,- lager uitvalt. Willen zij binnen de termijn van vijf jaar het leasecontract ontbinden om een hogere hypotheek af te kunnen sluiten, staat hier een hoge afkoopboete tegenover.”

Haandrikman vervolgt: “De twee kunnen ervoor kiezen om de auto te kopen en hiervoor een privélening af te sluiten. Voor een verkoopprijs van €32.000,- met een rente van 6,7% wordt de aflossing €364,- per maand. Het effect van deze privélening op een hypotheek is echter nog groter: de maximale hypotheek bedraagt nu nog maar €242.612,-. Dat is bijna twee derde van de oorspronkelijke hypotheek. Wij merken dat starters zich meer bewust zijn van de invloed van een persoonlijke lening op hun hypotheekmogelijkheden, dan van de impact van private lease. Desalniettemin schrikken starters vaak van de werkelijke gevolgen van een persoonlijke lening op hun maximale hypotheekbedrag in euro’s.”

“We moeten ervoor zorgen dat de nieuwe generatie kopers niet onnodig worden belast wanneer ze besluiten een huis te kopen. Daarom pleiten we voor meer bewustwording over de consequenties van leasecontracten, en hoe deze zaken als een hypotheek kunnen compliceren. Vooral omdat je vaak jarenlang niet, of erg moeizaam, onder een leasecontract uit kunt komen”, besluit Haandrikman.