Kosteloos eerste gesprek
100% onafhankelijke financieel advies
We vergelijken ruim 40 geldverstrekkers
Telefonisch, online of op de vestiging

Notariskosten

Notariskosten

Bij het kopen van een huis en het afsluiten van een hypotheek betaal je notariskosten voor het opstellen van de hypotheekakte en de leveringsakte, en voor de inschrijving daarvan in het Kadaster. De hypotheekkosten maak je zowel als je een huis koopt als wanneer je een hypotheek oversluit of een tweede hypotheek aangaat. Hoeveel de kosten precies bedragen, verschilt per notaris.

Voordat je naar de notaris gaat, bepaal je eerst wat voor jou een aantrekkelijke hypotheek is. Onze hypotheekadviseurs geven je daar graag onafhankelijk en persoonlijk advies over.

Gratis oriëntatiegesprek voor hypotheekadvies

 

Wat zijn notariskosten?

De notariskosten zijn de kosten die je betaalt voor de werkzaamheden van de notaris als je een woning koopt of verkoopt, en het is gebruikelijk als je een hypotheek afsluit, oversluit of wijzigt. Het inschakelen van een notaris is wettelijk verplicht bij de aan- of verkoop van een woning. Dit houdt in dat de verkoper en koper samenkomen om de transport- en eventueel ook de hypotheekakte te ondertekenen in het bijzijn van de notaris. De notaris is namelijk als enige bevoegd om een notariële akte op te maken.

De notariskosten zijn meestal voor rekening van de nieuwe eigenaar van de woning als het om een verkoop van een bestaande woning gaat. Sluit je je hypotheek over of laat je je bestaande hypotheek aanpassen? Dan zijn de notariskosten altijd voor jouw rekening.

Bij een nieuwbouwwoning is vaak sprake van een projectnotaris. De verkopende partij kiest én betaalt in dat geval de notaris voor de hypotheekakte. Nieuwbouwhuizen worden meestal vrij op naam geleverd, wat betekent dat de verkopende partij de kosten van de leveringsakte voor zijn rekening niemand.

 

Wat rekent een notaris?

Wat een notaris rekent aan kosten, verschilt per notariskantoor. Sinds enkele jaren zijn de notaristarieven vrij in Nederland. Vraag daarom bij meerdere notarissen een offerte op. Bespreek met een notaris welke werkzaamheden hij of zij op zich kan nemen en hoeveel dat gaat kosten. Vraag van tevoren of aan een dergelijk gesprek kosten verbonden zijn. Het eerste gesprek is bijna altijd kosteloos.

Gemiddeld rekent een notaris ongeveer € 1.000,- voor het opmaken van de leveringsakte én de hypotheekakte.

Overigens zijn de notariskosten fiscaal aftrekbaar als het gaat om een hypotheek voor de aankoop, de verbouwing of het onderhoud van een woning. Dat is een mooi voordeel waar je bij de jaarlijkse belastingaangifte van profiteert.

 

Wat valt er onder notariskosten?

Onder de notariskosten vallen de kosten voor het opstellen van de hypotheekakte en de overdrachtsakte. Ook de kosten die de notaris maakt voor de hypothecaire inschrijving in het Kadaster vallen onder de notariskosten. Verder betaal je een bedrag aan btw.

De notaris verricht de volgende werkzaamheden rond de overdracht van een woning:

  • persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) opvragen;
  • de identiteit controleren van alle personen die bij de (ver)koop betrokken zijn;
  • controleren of de verkopers bevoegd zijn tot verkoop (er kunnen bijzondere voorwaarden voor de verkoop gelden bij een faillissement, bewindvoering, echtscheiding of curatele);
  • onderzoeken bij het Kadaster of er hypothecaire inschrijvingen of beslagen op de woning rusten;
  • onderzoeken of er sprake is van erfdienstbaarheden;
  • controleren of de waarborgsom betaald is of dat er een bankgarantie is gesteld;
  • controleren of de volledige koopsom is gestort op de derdenrekening;
  • de hypotheekgelden opvragen bij de geldverstrekkers.

 

Advies over een aantrekkelijke hypotheek?

Ga jij een woning kopen? Dan komt daar van alles bij kijken. Naast het officiële regelwerk bij de notaris, moet je bijvoorbeeld ook een hypotheek aanvragen die je gunstige voorwaarden en aantrekkelijke maandlasten oplevert. Onze hypotheekadviseurs helpen je daar graag bij. Laten we kosteloos kennismaken!

Plan een gratis afspraak

Mensen vragen ook

De gemiddelde kosten voor een notaris bedragen zo’n € 1.000,-. Dat zijn de kosten inclusief btw voor het opstellen van de hypotheekakte en de transportakte.

De notariskosten worden betaald door de koper van de woning. Alleen bij nieuwbouwwoningen ligt dit anders. Die woningen worden vrij op naam gekocht; de verkopende partij betaalt dan de notariskosten voor de transportakte en de koper betaalt de notariskosten voor de hypotheekakte.

Ja, de notariskosten voor de hypotheek zijn fiscaal aftrekbaar. Daarbij geldt wel als voorwaarde dat het moet gaan om een hypotheek die bedoeld is voor de aankoop van een woning, de verbouwing van een woning of onderhoud aan de woning en die in box 1 valt.