Hoe profiteer jij van jouw overwaarde? Download ons gratis whitepaper hier.
Kosteloos eerste gesprek
100% onafhankelijke financieel advies
We vergelijken ruim 40 geldverstrekkers
Telefonisch, online of op de vestiging

Eigendomsoverdracht / juridische levering

Eigendomsoverdracht / juridische levering

Als je je huis verkoopt of als je een nieuw huis koopt, dan vindt er een eigendomsoverdracht plaats. Dit wordt ook wel ‘juridische levering’ genoemd. Dat is het moment waarop de woning juridisch gezien wordt opgeleverd aan de nieuwe eigenaar.

Een makelaar van Van Bruggen Adviesgroep kan je helpen bij deze stap en andere stappen rondom de aan- of verkoop van je woning.

Gratis oriënterend gesprek

 

Wat is de betekenis van eigendomsoverdracht?

De eigendomsoverdracht is de officiële overdracht van een onroerende zaak (zoals een woning of een bedrijfspand) aan een nieuwe eigenaar. Let op: de officiële eigendomsoverdracht kan afwijken van de feitelijke sleuteloverdracht. Soms ontvangt iemand later de sleutels dan het moment waarop de eigendomsoverdracht ingaat. Hierover maken de koper en verkoper samen afspraken.

De eigendomsoverdracht verloopt via de notaris. Hiervoor ondertekenen de koper en verkoper de leveringsakte. Daarnaast tekent de koper de hypotheekakte, waarmee de hypotheek voor de nieuwe woning ingaat. Zodra dat is gebeurd, stuurt de notaris de hypotheekakte naar het Kadaster en wordt de hypothecaire inschrijving geregeld. Pas vanaf dat moment staan de woning en de hypotheek officieel op naam van de nieuwe eigenaar. Vanaf dat moment wordt de koopsom (inclusief eventuele overwaarde) via de notaris aan de verkoper betaald.

Oscar NoorlagQuote: Voor de eigendomsoverdracht gaan de koper en verkoper samen naar de notaris. Met de leveringsakte (ook wel ‘transportakte’) maken jullie de overdracht officieel.

 

Eigendomsoverdracht vereisten

Er gelden voor de eigendomsoverdracht een aantal vereisten. Zo kan de juridische levering van het pand uiteraard alleen doorgaan als de verkoper daadwerkelijk eigenaar is van de woning. De notaris controleert dit dan ook voorafgaand aan de sleuteloverdracht.

Verder checkt de notaris of de woning vrij is van bestaande hypotheken en of er geen beslag op de woning is gelegd. Als verkoper is het belangrijk dat je de hypotheek op je woning voor de verkoop laat royeren. Dit houdt in dat je de hypothecaire inschrijving in het Kadaster laat doorhalen. Dit doet de notaris voor de verkoper.

 

Financieel advies over de aankoop van een huis?

Zit jij op dit moment midden in het proces van een huis kopen? Spannend! Wij helpen je hier graag bij. De makelaars én financieel adviseurs van Van Bruggen Adviesgroep staan voor je klaar om je in deze fase te begeleiden. Laten we vrijblijvend kennismaken!

Vrijblijvende kennismaking plannen

 

Mensen vragen ook

Hoe werkt de eigendomsoverdracht?
Voor de eigendomsoverdracht ondertekenen de koper en verkoper de akte van levering. De notaris laat die vervolgens in het Kadaster inschrijven. Zodra dit rond is, is de koper van het pand officieel de nieuwe eigenaar.

Wat is het eigendomsbewijs van een huis?
Dit is de akte van levering. Daarin staat officieel dat jij op een specifieke datum de nieuwe eigenaar van de woning bent geworden. Met dit document kunnen instanties zien dat jij daadwerkelijk het eigendomsrecht over de woning hebt.

Terug naar begrippenlijst